søndag den 4. marts 2012

Pekantærte


Pekantærte


Da jeg læste master i moms og afgifter, havde vi heldagsundervisning om tirsdagen på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, og det vil være at sige det pænt, at maden var af svingende kvalitet :-/
 Der var også eftermiddagskage, hvilket er en rigtig god ide, når man har 8 timers sammenhængende undervisning. Desværre var kagerne ikke bare af svingende kvalitet, de var decideret dårlige. En kage jeg særlig tydelig husker var en gul sandkage-ting, der tydeligvis var lavet af noget meget billig færdigmix (jeg vil skyde russisk overskudslager) med uidentificeret dimser i selve kagen. For mig var det kageverdens svar på biksemad….

Så jeg begyndte at tage kage med om tisdagen. Pekantærten var klart den største succes, af de kager jeg havde med, og jeg har sendt opskriften til flere medstuderende via e-mail, men for at så mange som muligt kan få glæde af den, kommer den nu på min blog.  
Der er mange trin i kagen, og en del køletid, men arbejdstiden er altså ikke mere end ca. 40 min.  Det nemmeste er at lave mørdejen, om aften, dagen før, ligge den i køleskabet, og tage den ud når man skal bruge den.

mørdej
300 g hvedemel
150 g smør
80 g flormelis
1 æg
20 g hjemmelavet vaniljesukker
1 spsk. Calvados

Ælt alle ingredienserne sammen med hænderne, undtagen æg og calvados. Når dejen er som grus, tilsættes ægget og calvadosen. Ælt til dejen er sammenhængende. Læg dejen i køleskabet, min. 2 timer, gerne natten over.
Dejen rulles ud og en tærteform (26 cm i diameter) beklædes med mørdejen. Der bliver nok dej til overs, men det kan bruges til en anden tærte. Tærten sættes køleskabet til mazarinmassen er klar.

Mazarinmasse
150 g ren rå marcipan
100 g sukker
65 g smør
1 1/2 æg

Marcipanen rives og blandes med sukker og smør i en gryde. Massen varmes op under omrøring indtil massen er homogen. Massen tages nu var varmen, og når den er kølet ned til under 40 grader tilsættes æggene, og det røres til en ensartet masse.
Massen hældes over i tærteformen.
Tærten bages ved 175 grader i 25 min. eller til den er let gyldenbrun. Sørg for at der er god bundvarme i din ovn. Det er for at sikre, at tærtebunden under mazarinmassen også bliver bagt. Tærten skal køles ned til stuetemperatur inden karamelmassen med pekannødderne kommer på.

Pekankaramel
190 g sukker
120 g smør
1,2 dl kondenseret mælk
1 spsk. lys sirup*
250 g pekannødder

Alt, undtagen pekannødderne, røres sammen i en gryde. Gryden sættes over svag varme, og der røres til massen er let gylden.
Går det nu galt og der er kommet små klumper af mørk karamel i den gyldne karamel, så kan du redde det. Når karamellen er kølet lidt ned, sætter du en stavblender i og blender karamellen, så opløses de mørke pletter, og karamellen bliver en anelsen mørkere.
Pekannødderne blandes nu i karamellen, og karamelmassen spredes straks ud over tærtebunden.
Tærten sættes nu ind i den forvarmeede ovn, denne gang med oven-varme (jeg bruger grill, men jeg er også frygtløs :-) og bages i ca. 10 min. ved 185 grader. Tjek ofte til tærten, den kan ikke falde sammen af at du åbner ovndøren, og det er vigtig at karamellen ikke brænder på. Når den er mørkegylden tages den ud af ovnen.

God fornøjelse.


* jeg bruger Lyle's golden syrup, men jeg går også meget op i det her. Jeg tror, at man kan få det i Danmark, og jeg holder enormt meget af smagen i denne sirup, som jeg også bruger på pandekager. Karamellen bliver sikkert også helt fin med en helt almindelig sirup, men skulle du støder på denne her sirup, vil jeg varmt anbefale den.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar