onsdag den 29. februar 2012

Grahamskiks


Grahamskiks

Grahamskiks

Denne opskrift på grahamskiks giver lidt sejere kiks end dem, man kan købe. Til gengæld smager de bedre. Jeg bruger normalt ikke mine grahamkiks som kiks, jeg bruger dem kun til at lave kiks-krummer til ostekager og tærtebunde. Jeg gør derfor ikke noget ud af at forme kiksene, jeg bager dem i store plader, og når de er bagt og kølet af, knuser jeg dem og kommer dem i en kagedåse.
Jeg har dog til ære for denne blog, og for at have noget pænt at fotografere, formet dem til kiks. Jeg ville gerne have brugt en klejnespore til at skære kiksene ud med, men jeg ejer ikke sådan en, så de blev udstukket med en firkantet kageudstikker med bølget kant. Du kan naturligvis forme dem, som du har lyst til.  
Hvis du ønsker at spise dem som hele grahamskiks, kan du evt. drysse dem med lidt sukker og kanel, inden du bager dem. Du kan også lave dem til s’mores med chokolade og marshmallow.  Nederst er en opskrift på s’mores, som ikke kræver et lejrbål.


Kiks klar på bagepladen
Grahamskiks

375 g grahamsmel
175 g farin
1 tsk. (6 g) natron
4 g salt
100 g saltet smør i terninger
100 grams honning
0,8 dl sødmælk
25 g hjemmelavet vaniljesukker



Bland mel, farin, natron, salt og vaniljesukker i en røreskål med en k-spade. Tilsæt smørret, og kør maskinen til det er blevet vel mixed, og det ligner grus J
I en skål piskes mælk og honning sammen. Hvis du varmer mælken lidt, er det nemmere at få opløst honningen. Skift K-spanden ud med en dejkrog. Tilsæt blandingen til melet. Når det er blandet sammen, og massen er fin og blød, tages massen op i en skål og kommes i køleskabet i 2 timer. Rul dejen ud og bag den enten i hele plader, eller skær ud til fine kiks.

Bag kiksene i 15 minutter ved 160 grader. Når kiksene er kølet af, kan de opbevares i en kagedåse, til du får brug for dem. De hele plader brækkes i stykker og kommes i en foodprocessor. Kør til det er blevet til groft grus. Kiksegruset opbevares i en kagedåse, indtil du skal bage ostekage. 

En S'more

S’more
2 graham kiks
1 marshmallows
10 g chokoladeplade, det kan være Feodora eller Toms premium

Varm ovnen op til 200 grader. Læg en plade chokolade på den ene grahamskiks og en marshmallow på dem anden. Kom marshmallow-grahamskiksen i ovnen, og lad marshmallowen blive gyldenbrun.  Læg de to kiks sammen og spis en meget lækker grahamskiks-sandwich.  



Ingen kommentarer:

Send en kommentar