søndag den 12. februar 2012

Fastelavnsboller


Fastelavnsboller

Et udsnit af de 120 fastelavnsboller, jeg bagte sidste år.
Teknisk set må de vel være fastelavnsklovne :-) 

Min familie fejre stort set alle højtider der findes, og fastelavn er ingen undtagelse. Jeg mener dog grundlæggende, at en højtid hvor små piger klædes ud som prinsesser eller feer og skal slå katten at tønden udendørs, burde være lagt på en varmere tid af året. Jeg har selv frosset meget i små fine prinsesse- eller fe-kostumer. Men ellers er det jo en god højtid, der består af slik på fastelavnsriset, fastelavnsboller, samt muligheden for at banke løs på noget med et bat.

Jeg kan godt lide nybagte fastelavnsboller, men da de er lavet med en fed gærdej, mister de enormt hurtigt deres lækkerhed. Efter min mening skal de derfor bages samme dag, som de skal spises Der er ikke syltetøj i mine fastelavnsboller, men du kan selvfølgelig godt given dem en teskefuld i hver bolle, hvis du kan lide det.

En ting jeg har arvet fra min mor er, at jeg håndælter ikke dej,- det er der altså opfundet maskiner til! Man har sikkert mere føling med dejen ved håndæltning, men man har helt sikkert også fået klæbrig dej under fingerneglene og rundt ved neglebåndene, og det gider jeg altså ikke. For at få dejen smidig i min køkkenmaskine, skal den æltes i 5 minutter, på halv kraft. Det er længe, men for at få en optimal dej, skal gærdej æltes rigtig længe.

Mine fastelavnsboller (12 stk.)

Bolledej
75 g smør
1 dl mælk
45 g Sukker
1 æg
35 g gær
300 g mel
Æggehvide til pensling

Smørret smeltes i en gryde, mælken og sukkeret tilsættes. Blandingen skal være lidt varmere end din hånd. Ægget tilsættes og røres ud i smør og mælkeblandingen. Gæren tilsættes og når den er opløst tilsættes melet. Dejen æltes til den er smidig (det tager ca. 5. min på røremaskine, så sæt et æggeur), og stilles lunt til hævning i 2 timer. Husk at komme husholdningsfilm eller et fugtigt viskerstykke over skålen.

Vaniljecreme
2 pasteuriserede æggeblommer
2 dl mælk
2 tsk. maizena
40 g sukker
1 tsk. hjemmelavet vaniljesukker,

Hæld alle ingredienserne i en gryde, rør rundt, tænd for varmen, bliv ved med at røre indtil cremen lige koger. Tag gryden af varmen, og rør i den nu og da så det ikke trækker skind.

Tænd ovnen på 170 grader. Ælt dejen igennem og del den i 12 kugler. Du kan også veje dejen af, de skal veje 50 g hver. Rul dem ud til cirkler, ca. 12 cm i diameter. Lad dem hæve i 15 min.

Tag en af cirklerne i din ene hånd, og fyld halvanden teskefuld creme på midten af hver cirkel med den anden hånd. Fold kanten sammen over cremen, og klem den sammen så det ligner en pære, sæt den på bagepladen med samlingen nedad. Lad dem hæve i 10 min.
Pensel bollerne med æggehvide, og sæt den i midten af ovnen i 15 min.

Pynt
Florsukker
Vand
M & M’s

Lav glasur af florsukker og vand og pynt med M & M’s.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar