tirsdag den 21. februar 2012

Hjemmelavet vaniljesukker


Hjemmelavet vaniljesukker


sukker + vaniljestænger = vaniljesukker
1 stort syltetøjsglas
250 g sukker
5 ”tømte” vaniljestænger

Vaniljestænger er dyre, så der er god fornuft i at få dem til at strække så langt som muligt.
Det er meget simpelt. Man tager et stort glas. Næste gang du tømmer en vaniljestang, tager du den tomme vaniljestang, og kommer den ned i glasset sammen med sukkeret.  
Stil glasset i et skab.
De næste 4 vaniljestænger kommer den samme vej. Når den 5. stang er i glasset, skal der gå en uge, så sukkeret får mulighed for at tørre den sidste vaniljestang ud. Ellers er det svært at få den pulveriseret. Så tager du hele indholdet af glasset og hælder det i en foodprocessor, og kør, til det hele er blevet til lysegråt pulver. Sigt pulveret tilbage i glasset, og det er klar til brug. Så tager du et nyt glas og begynder forfra, så du hele tiden har et glas du lægge vaniljestænger i og et du bruger fra.
Jeg kan ikke få mit hjemmelavede vaniljepulver fint nok i foodprocessoren til fuldstændig at substituere det med vaniljekorn, så jeg har følgende opdeling i brugen af vanilje. Til cremer, buddinger, koldskål og lignede, hvor vaniljekornene er synlige, bruger jeg vaniljekorn. Til bagte kager, kagebunde og alt hvor vaniljen ikke er ”synlig” bruger jeg mit hjemmelavede vaniljesukker.

Vaniljestænger

Ingen kommentarer:

Send en kommentar