søndag den 15. april 2012

Tærte med fordrukne tapiokaperler


Tærte med fordrukne tapiokaperler



Den burde nok hedde:
Tærte med mascarponecreme, syltede pærer-sirup og letfordrukne tapiokaperler’ - og selv om det er et meget dækkende navn, så er det bare for langt.
Jeg har virkelig tænk over, hvad jeg ville have tapiokaperlerne til at smage af. Jeg har været lidt konservativ og givet dem pæresmag, men der er jo ikke noget i vejen for, at du giver dem kaffesmag eller lakridssmag, som syntes at være så populær for tiden. Det er i hvert fald en overraskelse for den eller dem, der skal spise dine desserter. I denne opskrift har jeg valgt de flerfarvet små perler og har givet dem alle smag af pærer. At de er fordrukne, skyldes at de har fået lidt pærebrændevin.

Tærtebund
Samme som pekantærte, blot skiftes calvadosen ud med pærebrændevin.

Mascarponecreme
1 bæger mascarponecreme 225 g
60 g florsukker
Kornene fra en 1 vaniljestang

Bland det hele sammen. Det er svært at lave kludder i den her creme ;-)


ukogte tapiokaperler
Fordrukne tapiokaperler

0,5 dl Flerfarvet tapioka perler 
5 dl vand
1 dl sukker
1 spsk. Pærebrændevin
Saften af en dåse syltede pære (du må bruge pærerne til noget andet)



I en stor gryde blandes vand, sukker, saften fra de syltede pærer og pærebrændevin. Når blandingen er spildkogende, hældes perlerne i.  Kog ca. 40 minutter til perlerne er helt gennemsigtige. Lad dem køle af i lagen.  

Samling af det hele:
Kom mascarponecremen i en sprøjtepose med en stjerne-tylle. Fyld tærtebunden med mascarponecreme. Kom tapiokaperlerne oven på tærten.




2 kommentarer:

  1. Hvor køber du dine Tapioka Perler?
    VH Rasmus

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har købt dem i et thai supermarked. Jeg mener, at det var det her:

      Thai Asian Market
      Halmtorvet 2
      1700 København V

      eller også var det den, der ligger i Kødbyen

      vh

      Susanne

      Slet